marți, 29 martie 2011

Alte plante de primăvară din flora spontană

Grâuşorul (untişorul - Ranunculus ficaria) este acum în plin sezon, dar dacă a început să înflorească nu ar mai trebui mâncat, deoarece devine uşor otrăvitor (dar, dacă cumpăraţi de la piaţă, de unde vreţi să ştiţi, dacă era deja înflorit sau nu???). Concluzia, vă suiţi în maşină şi ieşiţi la pădure, grâuşorul este tot foarte uşor de recunoscut, după frunzele lucioase în formă de inimioară, iar dacă scoateţi (în mod excepţional!!) o plăntuţă cu rădăcină cu tot (pe care puteţi după aceea să o replantaţi), vedeţi că are nişte tuberculi mici, ca nişte boabe de grâu).
Fotografii personale si de pe Wikipedia

Altă plantă de sezon, care creşte acum peste tot, este usturoiţa (Alliaria petiolata). Şi ea se recunoaşte uşor, după mirosul de usturoi pe care-l răspândeşte atunci când rupeţi o frunză şi o frecaţi puţin între degete.
Asa arata primele frunze, care se gasesc acum
Asa arata planta dupa inflorire, frunzele superioare nu mai sunt rotunde, ci ascutite.
Şi nu uitaţi  măcrişul (are cel mai mare conţinut de fier), păpădia, leurda, urzicile, încercaţi să le consumaţi ZILNIC!  
După părerea mea, cel mai bine ar fi să găsiţi un om bătrân şi înţelept, care mai cunoaşte încă plantele sălbatice şi să învăţaţi alături de el, să recunoaşteţi şi voi aceste daruri inestimabile din grădina lui Dumnezeu! 
Oricum, regula de aur ramâne: 
NU SE BAGĂ ÎN GURĂ NICIO FRUNZĂ PE CARE NU O CUNOAŞTEŢI CU CERTITUDINE!!!
 Iar pentru membrii familiilor voastre, care poate refuză (vorbesc iar din marea experienţă proprie în domeniu) să mănânce plante sălbatice crude, puteţi pune la sfârşit, după ce s-au terminat de fiert, în toate supele sau mâncărurile pe care le faceţi acum, şi urzici şi toate celelelate plante tăiate mărunt şi amestecate cu pătrunjel şi leuştean, vă garantez că nu o să mai sesizeze nimeni diferenţa....

6 comentarii:

  1. Multumesc foarte mult pentru meniurile de hrana vie si de toate informatiile pe care le gasesc in postarile de pe acest bolg!
    Sanatate si o primavara insorita!

    RăspundețiȘtergere
  2. Cu mare, mare placere, si eu iti doresc zile de primavara pline de liniste sufleteasca si de lumina!

    RăspundețiȘtergere
  3. Vai Mimi, acum inteleg si eu anumite lucruri! O singura data am indraznit sa-mi fac o salata din macris crud si am fost gata sa mor de dureri de burta vreo 2 zile, poate chiar 3! Nu stiam chestia asta cu acidul oxalic, ma gandeam ca daca mananc macris (aveam curtea plina de macris si stevie) gatit, il pot manca si crud. Ba inca am mai maniat si pe Dumnezeu aruncand vina pe niste vecini care produc in curtea proprie lumanari de parafina, crezand ca mi-au poluat plantele din gradina (poate nu am gresit cu totul, chiar polueaza aerul zdravan), numai ca de data aia cred ca mancasem poate cam mult macris crud...Si de atunci nu am mai indraznit!
    Folositoare informatii ne oferi, multumesc tare mult! Post cu folos si sanatate multa!

    RăspundețiȘtergere
  4. Draga Marilena,
    Multumesc mult pt. urari si pt. cuvintele tale bune! Ma bucur ca ti-au folosit informatiile, azi continui cu lista greselilor pe care le putem face cu plantele din flora spontana.
    Si eu iti doresc sanatate multa si un post binecuvanta si cu mult spor. Pe diseara, ma bucur tare mult ca ne "intalnim" in fiecare seara la impreuna-calatoria!
    Cu drag,
    Mimi

    RăspundețiȘtergere
  5. Te imbratisez Mimi si ne intalnim in rugaciune!

    RăspundețiȘtergere
  6. Aveti o experienta destul de bogata,va rog dati mult mai multe exemple de plante pe care am putea primavara sa le folosim in alimentatie,multumesc.

    RăspundețiȘtergere